Tükendi
Gelince Haber Verİbni Teyyimiye Tarafından Şeyh Edilmiş Abdulkadir Geylani Hazretleri Tarafından Yeniden Düzenlenmiş Olan Kitaptır
Fütuhul Gayb
Alemlerin Kapısı
Eserin müellifi koca bir dağ; belki şârihi bile bir büyük tepedir... Onlar yer-yüzünün çivileridirler. Kıyamete kasemli dağlar gibi, makamlarında sâbit ol-muşlardır. Biz zayıflar ise; ne büyük bir tepeye gıbta etmeden bir nazar ede-bilir, ne de devasa bir dağın azâmetinde acziyetimiz fenâ bulmadan rahata erebiliriz.
Bu eser; yine -yıldızlara daha yakın ve ufku daha engin- bir dağ misâli, yukarıları gözleyebilmek adına husûsi bir rasathanedir ve bu yönüyle has dâireye hitab etmektedir. Fakat bu rasathane; yukarıdan nasıl görüldüğümüzün müşahe-desini yapabilmemiz adına, yine o dağ misâli âlemimize nâzır ve ahvâlimize hâ-kim bir makam olması sebebiyle umûmîdir ve bu yönüyle de her birimize hitab etmektedir. Bunu hâvi bir eser ise ancak bir şaheserdir. Şaheser olduğunun bir di-ğer isbatı da, müellifinin "şah" olduğuna -tıpkı şârihinde görüldüğü gibi- hiç kim-senin bir itirazda bulunmayışıdır.
Yine bu eser; burçlar içerisinde mekni yıldızların seyriyle bir yüzü mest; nur-dan kalelerle kuşatılmış olmasına rağmen başı boş bırakıldığı zannıyla Eşsiz Yaradanımızın lâneti üzerine olası hâine kapı aralayan biz manza-rasıyla da, diğer yüzü meyus bir eserdir. Allah Azze ve Celle müellifini ve şârihi- ni sınırsız nzıklandırsın, cümlemizi Habibi Sallâllahu Aleyhi Vesellem’in yaraşığı ve duâsının hissedân mü’minler eylesin.
Eseri dilimize çevirirken, bütün resûl ve nebilerin imamı olan Peygamberimizi işaret eden "O" zamirini büyük harfle ifade etmeye özen gösterdik. Sadece ve sa-dece -her şeyin öznesi olmakla beraber- gizli veya açık bir şekilde Rabbimizin de mevzu bahis olduğu cümlelerde bu zamir küçük harfle gösterilmiştir ki; bu terbi-ye de bize yine İki Cihan Serveri’nden kalmıştır. Seçeni ve bize göndereni olan Al-lah’a (Celle Celâlühû) nihayetsiz şükürler olsun.
Hayy ve Kayyûm’dur. Ol Ferd; Kuddûs, ve Hakem’dir. Biz dahi O’nun ismiyle başlarız..
Allah'ın kendisinden razı olduğu kişi şöyle buyurdu; Tabi olun; bid’atçilik yapmayın, itaat edin; sapmayın, birletin; şirk koşmayın, Hakk’ı tenzih edin; O'nu itham etmeyin, doğrulayın; şüpheye düşmeyin, korkuya kapılmayın, sebat edin; kaçmayın isteyin; karamsar olmayın bekleyin ve gözleyin; ye’se düşmeyin kardeş olun; hasım olmayın, taat üzere birleşin; ayrılığa düşmeyin, birbirinizi sevin; birbirinize buğz etmeyin, günahlardan temizlenin; onlarla bulanıp kirlenmeyin, Rabbiniz’e itaatle süslenin, Efendimizin kapısından ayrılmayın, O’na yönelmekten yüz çevirmeyin, tevbeyle ertelemeye kalkmayın, gece boyu ve gündüz saatlerinde Yaradanınız’dan özür dilemekten bıkmayın!
Böylelikle; Rahmete erer ve mesud olursunuz. Ateşten uzak tutulursunuz. Cennetle neşelendirilirsiniz. Allah’a ulaştırılırsınız! Dar-ı selamda nimetlendirilir ve bakirelerle eğleşirsiniz. Bu hal üzereebedileştirilirsiniz. Asil kadınlarla birlikte olursunuz. Huri-lerle, her tür güzellikle ve hanendelerin sesleriyle keyiflendirilirsiniz. Nebilerle, sıddıklarla ve salihlerle birlikte yükseltilirsiniz.
Abdülkâdir Geylânî
Abdülkâdir Geylânî, künyesi Ebû Muhammed’dir. 1077 (Hicrî 470) senesinde İran’ın Geylân şehrinde doğmuştur. Nesebi Hz. Peygamber’in torunu Hz. Hasan’a dayanır. On sekiz yaşında tahsil için Bağdat'a gönderilmiş olan Abdülkâdir Geylânî, Kadı Ebû Sâid el-Mübarek’in elinden sûfılik hırkasını giydikten ve 1127 (Hicrî 521) senesinde Yusuf el-Hemedânfnin kendisini irşad etmesinden sonra bu şehirde vaaz vermeye başlamıştır. Daha sonra, tekrar vaaz vermeye başlayacağı döneme kadar Kerh kasabasında inzivaya çekilmiş ve yirmi beş sene sürekli ibadetle meşgul olmuştur. Kısa zamanda sayısız müridi olmuş ve şöhreti bölge sınırlannın dışına taşmıştır. 1165 (Hicrî 561) senesinde Bağdat’ta vefat etmiş ve orada defnedilmiştir.
Günyetü ’t-tâlibîn,
Hizbü ’l-beşâiri'l-hayrât,
Cilâü'l-hâtir,
Mektûbât, Sırru'l-esrar ve Mazharu’l-envar,
es-Sirâcu'l-vehhâc fi Leyleti'l-mi’rac,
el-Fethu'r-rabbânî,
el-Fuyûzâtü ’r-rabbâniyye fi ’l-Evrâdi ’l-Kâdiriyye,
Behçetü ’l-esrâr,
el-Mevâhibü ’r-rahmâniye ve'l-Futûhu’r-rabbâniyye fi Merâtibi'l-ahlâki's-seniyye ve'l-Makâmâti’l-irfâniyye,
Yevâkitü’l-hikem,
İbn Teymiye
Künyesi Ebu'l-Abbas, adı Ahmed’dir. 1263 (Hicrî 661) se-nesinde Harran’da doğmuştur. Kendisi yedi yaşındayken ailesi baskısı yüzünden Şam'a yerleşmiştir. İki yüzden fazla hocadan ders dinlediği rivayet edilir. Çabuk ezberleyip geç unuttuğu; dolayısıyla kuvvetli bir hafızaya sahip olduğu; Kur'ân-ı Kerim’in yanında, ilki el-Humeydfnin yazdığı olmak üzere hadis kitaplannı da ezberlediği söylenir. Daha 19 yaşında bile değilken fetva vermeye başlamasıyla dikkatleri çekmiştir. En önemli yanı içtihatçı, tenkitçi, yenilikçi ve ıslahatçı oluşu olan İbn Teymiye 1328 (Hicrî 728) senesinde Şam’da vefat et-miştir. Eserlerinden bazılan şunlardır:
el-Cem Beyne’l-Akl ve'n-Nakl,
Minhhacu’s-Sünneti’n-nebeviyye fi nakzı kelâmi’ş-şîati’l-kaderiyye,
İktizâu Sıratı'l-müstakîm,
el-Cevabü ’s-Sahih li-men beddele dîne’l-Mesih,
el-Red ale'n-Nesârâ, er-Risâletü’l-Kıbrısıyye,
Tahcılu ehl-i İncil,
Mes'eletü'l-Kenâis.
İÇİNDEKİLER
1. "Her Mü'mine Lâzım Olanlar"a Dâir 15
2. "Hayrı Tavsiye Etme"ye Dâir 16
3. "İmtihan"a Dâir 17
4. "Manevî Ölüm"e Dâir 19
5. "Dünyâ"ya Dair ve Ona İltifât Etmemeye Teşvik 21
6. "Mahlûkattan Fânî Olma"ya Dâir 23
7. "Kalbin Kederini Giderme"ye Dâir 25
8. "Allah Teâlâ’ya Yaklaşma"ya Dâir 28
9. "Keşf ve Müşahede "ye Dâir 30
10. "Nefs ve Hâlleri"ne Dâir 32
11. "Şehvefe Dâir 35
12. "Allah’ın Emrine Teslim Olma"ya Dâir 37
13. "Kalbi Mal Sevgisinden Temizleme"ye Dâir 40
14."Allah Dostlarının Hâllerine Uyma"ya Dâir 42
15. "Korku ve Ümife Dâir 44
16. "Tevekkül ve Makamlan"na Dâir 45
17. "Mürşid Vâsıtasıyla Hakk’a Vâsıl Olmanın Keyfıyeti"ne Dâir 47
18. "Şikâyet Etmenin Nehyedilmesi Hakkında 50
19. "Vaadine Bağlı Kalmanın Emredilmesi ve Vaadinden Dönmenin Yasaklanması"na Dâir 53
20. "Sallâllahu Aleyhi Vesellem Efendimizin ‘Şüphe Ettiklerinden Şüphe Etmediklerine Dön' Kavl-i Şerîff’ne Dâir 55
21. "İblis Aleyhillane" Hakkında 57
22. "Mü’minin İmânı Ölçüşünce Belâ ile İmtihan Edilmesi"ne Dâir 58
23. "Allah’ın Yaptığı Taksime Rızâ Gösterme’’ye Dâir 60
24. "Mevlâ’nın Kapısından Aynlmama"ya Dâir 62
25. "İmân Ağacı"na Dâir 64
26. "Yüzünden Peçeyi Kaldırmanın Yasaklanması"na Dâir 66
27. "Hayır ve Şerrin İki Meyve Olması’na Dâir 69
28. "Müridin Ahvâlinin Tafsıli"ne Dâir 73
29. "Aleyhissalâtü Vesselâm Efendimizin ‘Fakirlik Neredeyse Küfür Olacaktı Kavl-i Şeriff’ne Dâir 75
30. "Hangi İşi Yapayım, Çare Nedir?" Demenin Nehyedilmesi Hakkında 77
31."Allah İçin Buğz"a Dâir 79
32. "Allah Sevgisine Başkasını Ortak Kılma"nın Nehyedilmesi Hakkında 80
33. "İnsanın Dört Sınıfta Değerlendirilmesi"ne Dâir 82
34. "Allah Teâlâ’ya Gücenmenin Nehyi" Hakkında 85
35. "Verâ"ya Dâir 88 36. "Dünya, ve Acirc;hiret ve Bu İkisi için Neler Yapmak Gerektiği"ne Dâir 90
37."Hasedin Kınanması ve Ondan Nehyedilmesi" Hakkında 94
38. "Doğruluk ve Nasihaf’a Dâir 96
39. "Şikâk, Vifâk ve Nifâkın Açıklanması"na Dâir 97
40. Sâlik, Rûhânîler Zümresine Ne Zaman Dâhil Olur? 98
41. "Zenginlik ve Keyfıyeti"ne Dâir 100
42. "Nefsin İki Hâlinin Açıklanmasına Dâir 103
43. "Allah Teâlâ’dan Başkasından Birşey İstemenin Yerilmesi" Hakkında 105
44. " ve Acirc;rif-i Billahın Duâsına İcabet Olunmasının Sebebi"ne Dâir 106
45. "Nîmet ve Belâ ile İmtihari’a Dâir 108
46. "Aleyhissalâtü Vesselâm Efendimizin ‘Meşguliyeti Benim Zikrim Olan Kimse...’ Buyurduğu Hadîs-i Kutsî"ye Dâir 112
47. "Allah’a Yakınlaşma"ya Dâir 114
48. "Mü’minin Ne ile Meşgul Olması Gerektiği"ne Dâir 115
49. "Uykunun Yerilmesi" Hakkında 117
50. "Allah Teâlâ’dan Uzaklaşmaya Mâni Olan Şey ile O’na Yakınlaşmayı Temin Eden Şey"e Dâir 119
51. "Zühd"e Dâir 121
52. "Mü’minlerden Bir Grubun Belâ ile İmtihan Edilmesi"ne Dâir 123
53. "Allah Teâlâ’nın Rızâsını Talep Etmenin ve O’nda Fâni Olmanın Emredilmesi"ne Dâir 124
54. "Allah Teâlâ’ya Kavuşmayı İsteyen Kimseye ve O’na Kavuşmanın Keyfıyeti"ne Dâir 126
55. "Nasiplerin Terkedilmesi’’ne Dâir 128
56. "Kulun, Mahlûkat, Hevâ, Nefs, İrâde ve Emellerden Fâni Olmasfna Dâir 130
57. "Kaderi Tartışmama"ya ve "Ona Rıza Gösterme"ye Dâir 132
58. "Bütün Cihetlerden Sarf-u Nazar Ederek Yalnız Rabb’in Lütuf Cihetini Talep Etme"ye Dâir 134
59."Belâya Rızâ ve Nimete Şükr"e Dâir 136
60. Başlangıç ve Sonuç"a Dâir 139
61. "Mubahlığı Ortaya Çıkıncaya Kadar Herhangi Bir İşe Girişmeme"ye Dâir 141
62. "Sevmek, Sevilmek ve Gerekleri’’ne Dâir 143
63. "Mârifetin Bir Veçhi"ne Dâir 145
64. "Hayatsız Ölüm ve Ölümsüz Hayaf’a Dâir 146
65. "Duâya îcâbeti Geciktirdi Diye Rabb’e Gücenmenin Nehyi" Hakkında 147
66. "Duânın Emredilmesi ve Terkinin Nehyedilmesi"ne Dâir 149
67. "Nefs ile Cihâd ve Keyfıyeti"ne Dâir 151
68. Rabb’in, "O Her An Ayrı Bir Şe’n Üzeredir" Kavline Dâir 153
69. "Hakk Teâlâ’dan Mağfiret, İsmet, Muvaffakiyet, Rızâ ve Sabır İstemenin Emredilmesi"ne Dâir 155
70. "Şükretme ve Kusurları itiraf Etme"ye Dâir 157
71. "Mürîd ve Murâd’’a Dâir 159
72. "Çarşıya Girdiğinde Oradaki Mala Meyleden ve Çarşıya Girdiği Halde Sabrederi’e Dâir 161
73. "Rabb’in Başkalarının Ayıplarına Muttali Ettiği Bir Kısım Evliyâ’’ya Dâir 163
74. "Akıllı Kimsenin Allah Teâlâ'nın Vahdâniyetine Delil Göstermesi Gereken Şey"e Dâir 165
75. "Tasavvuf ve Onun Ne Üzerine Bina Edildiği"ne Dâir 167
76. "Vasiyet"e Dâir 169
77. "Mahlûkattan Fâni Olup Allah’la Birlikte Olma"ya Dâir 171
78. "Mücâhede Ehli, Muhâsebe Ehli, Ulü’l-Azm ve Özellikleri"ne Dâir 173